Krótki poradnik:
„jak wykorzystać zamieszczone materiały”
Zamieszczone materiały mają pomóc w
usystematyzowaniu niezbędnej wiedzy, której znajomość ma służyć doskonaleniu
umiejętności rozwiązywania zadań maturalnych wszelakiego typu. Bez tej wiedzy
(znajomości dat, pojęć, postaci, wydarzeń, przyczyn, następstw itd.)
rozwiązywanie zadań jest utrudnione bądź niemożliwe. Ten truizm ma pomóc w
zbudowaniu przejrzystego „szkieletu” wiedzy historycznej i jest dopiero
pierwszym krokiem do zmierzenia się z testem maturalnym z historii, który nie
polega wyłącznie na machinalnym odtwarzaniu wiedzy.
Opanowanie podstaw wiedzy historycznej jest konieczne, gdyż jak mawiali
starożytni: Necessitati ne di quidem resistunt (Nawet Bogowie nie oprą się
konieczności) :]
Korzystanie z materiałów jest bardzo proste: sprowadza się do zapisania w
notatniku daty, pojęcia i samodzielnego ich wyjaśnienia.Tylko taki sposób
zapewnia, że zapamiętamy fakt, o który jesteśmy pytani. Nie wystarczy tutaj
wyłączne sprawdzenie odpowiedzi na pytanie. Pomimo istnienia rozmaitych
technologii nauczania XXI wieku, długopis i zeszyt są najlepszymi utrwalnikami
naszej wiedzy.
Najlepiej także (a tak naprawdę jest to jedyne wyjście z sytuacji) w wypadku
nieznajomości odpowiedzi poszukać jej samemu w dostępnej literaturze, a dopiero
później sprawdzić w wyjaśnieniach (bądź one zamieszczone później).
Krótki poradnik: „jak rozwiązywać zadania”
Na początek
Zadanie typu prawda – fałsz:
To podstawowe zadanie występujące na egzaminie maturalnym z historii, wiedzy o
społeczeństwie, jak i na innych przedmiotach. Na egzaminie maturalnym z historii
w maju 2006 r. na poziomie podstawowym należało zaklasyfikować 12 zdać, a w
jednym z zadać sposród 4 zdań wskazać jedno fałszywe, natomiast na próbnym
egzaminie maturalnym z historii w listopadzie 2006 r. na poziomie rozszerzonym
należało zaklasyfikować 3 zdania.
Zadanie typu prawda-fałsz zawiera zwykle zdanie pojedyncze, a zdający rozstrzyga
– po jego przeanalizowaniu – czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe. Następnie
wpisuje w wyznaczonym miejscu albo słowo prawda albo fałsz, lub samą literę P
(oznaczającą zdanie prawdziwe) lub F (oznaczającą zdanie fa?szywe), albo
podkresla zdanie fałszywe lub prawdziwe, w zależności od polecania w zadaniu.
W przypadku zdania prawdziwego wszystkie elementy w nim zawarte odpowiadają
prawdzie historycznej. Natomiast zdania fałszywe, ze względu na zawarte w nich
błędy, możemy podzielić na:
a. zdania zawierające jeden element fałszywy, np.:
Zamach majowy z 1925 roku udał się m. in. przez strajk kolejarzy ogłoszony przez
PPS ...............
W zdaniu tym fałszywa jest data zamachu majowego, który miał miejsce w 1926
roku, natomiast pozostałe elementy są prawdziwe, jednak zła data powoduje, że
zdanie to klasyfikujemy jako fałszywe.
b. zdanie całkowicie fałszywe, np.:
Liderem PSL „Piast” był Stanisław Grabski ...............
Stanisław Grabski – polityk związany z Narodową Demokracją, nie był liderem i
działaczem PSL „Piast”.
c. zdanie zawierające częściowo prawdę (podobnie jak zdanie z pkt. a), np.:
Lina Curzona, dotycząca wschodniej granicy Polski w okresie międzywojennym,
zaproponowana przez Anglię, by?a korzystnym rozwiązaniem dla Polski
...............
W zdaniu tym jego pierwsza część jest zgodna z prawdą: Linię Curzona
zaproponowała dla wschodniej granicy Polski Anglia, jednak wobec polskich
aspiracji, reprezentowanych przez tymczasowego Naczelnika Państwa Józefa
Piłsudskiego, faktycznego przywódcę Polski, była ona skrajnie niekorzystna,
ponieważ zakładała poważne uszczuplenie terytoriów przedrozbiorowych Polski na
wschodzie. Powoduje to, że powyższe zdanie należy zaklasyfikować jako fałszywe.
Zatem postępowanie z tego typu zadaniem jest bardzo proste i sprowadza się
zwykle do:
1. Przeczytania polecenia i zwrócenia uwagi na określenie które należy wpisać;
2. Przeczytania zdania, przeanalizowania jego treści i wpisania w odpowiednie
miejsce właściwego stwierdzenia.
Zadanie typu prawda-fałsz zawiera przeważnie kilka zdań do rozstrzygnięcia. Może
także być poleceniem do wykonania w oparciu o zaprezentowany materiał źródłowy,
np. tekst, lub ryciny, zdjęcia, rysunki, obrazy i in.
Podczas rozwiązywania tego typu zadań nie można popełnić jednego z typowych
błędów – pozostawienia pustego pola odpowiedzi, bez wpisania jakiegokolwiek
stwierdzenia. Zmniejsza to szanse zdającego na uzyskanie punktu, lub pozbawia go
całkowicie na jego uzyskanie.
Uff... tyle nudnej, ale niezbędnej „podbudowy teoretycznej”, a teraz proponuje
przejść do praktyki, bo jak mawiali starożytni: Per aspera ad astra! (Przez
trudy do gwiazd!)