W sobotę, 3 lutego, na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego odbyła się część pisemna II etapu Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Jej uczestnicy musieli się zmierzyć z rozprawką na wyznaczony temat oraz dziewięćdziesięciominutowym testem językowym.
W etapie tym wzięli udział także nasi uczniowie – Hania Weisser z klasy 3d i Igor Jaźwiński, uczeń klasy 2c, którzy na I etapie musieli przygotować obszerną pracę pisemną na jeden ze wskazanych tematów. Nie było to łatwe, gdyż, mimo założeń dotyczących wiedzy i umiejętności z zakresu szkoły średniej, już przygotowanie pracy na I etap zdecydowanie wykraczało poza podstawę programową.
Temat podjęty przez Hanię, dotyczący miniatur literackich, wymagał szczegółowej analizy porównawczej małych form poetyckich, które nie zawsze znajdują się w programie szkolnym. Jednak pracowitość i wiedza zostały nagrodzone. Praca została oceniona bardzo wysoko. Bardzo ciekawym tematem było, wybrane przez Igora, zagadnienie dotyczące romantycznych ekologii. Ta jednak praca wymagała przyswojenia i przeanalizowania utworów spoza podstawy programowej.
Podczas drugiego etapu nasi uczniowie wybrali temat dotyczący adaptacji filmowej utworu „Chłopi”. Jednak to nie czterogodzinna rozprawka była najtrudniejszym wyzwaniem. Test językowy, złożony z ciekawostek, nowinek i wyjątków, zdecydowanie nie opierał się tylko na wiedzy szkolnej.
Nieustanne poszukiwania, otwarcie na nowinki, sięganie po nowości literackie to zadania olimpijczyka. Jednak właśnie dlatego warto zainteresować się dziedziną, jaką jest język polski. Okaże się, że nie jest to nauka nudna i skostniała…
Hani i Igorowi gratulujemy i z niecierpliwością czekamy na wyniki części pisemnej!
Katarzyna Bartosik
Najnowsze komentarze