Historia ożywa w grze!

Lubliniec – Uczniowie klasy 3ta1 technikum wykazali się niezwykłą kreatywnością i głębokim zaangażowaniem historycznym, biorąc udział w projekcie „BOHATEROWIE I BOHATERKI. LUBLINIEC PAMIĘTA 1939”, realizowanym przez Miejsko-Powiatową Bibliotekę Publiczną. Ich wkład w program był wyjątkowy: stworzyli namiastkę gry terenowej, która w nowoczesny i interaktywny sposób przybliża mieszkańcom oraz innym uczniom dramatyczne wydarzenia z września 1939 roku w Lublińcu i okolicach.

„Historia to nie tylko daty i fakty w podręcznikach. To przede wszystkim historie ludzi, ich odwaga i poświęcenie. Gra terenowa to świetny sposób, by te opowieści ożyły i dotarły do młodych odbiorców” – komentuje prowadzący projekt pan Karol Baranowski.

Praca nad grą wymagała od młodzieży nie tylko sprawności organizacyjnej, ale przede wszystkim poznania lokalnej historii. Uczniowie musieli zbadać archiwa, poznać sylwetki lokalnych bohaterów i bohaterek, a następnie przełożyć tę wiedzę na angażujące zadania i intrygującą fabułę.

  • Gra prowadzi uczestników przez kluczowe miejsca pamięci w Lublińcu.
  • Wymaga rozwiązywania zagadek i odkrywania ukrytych informacji związanych z obroną miasta we wrześniu 1939 r.
  • Łączy edukację historyczną z aktywnością fizyczną i umiejętnością pracy w zespole.

Dzięki inicjatywie młodych twórców z klasy 3ta1, pamięć o lokalnych patriotach i dramatycznych dniach 1939 roku zyskuje nową, dynamiczną formę. Ich gra terenowa jest cennym narzędziem edukacyjnym, które pozwala przeżyć historię, zamiast tylko się jej uczyć, wpisując się doskonale w nowoczesne trendy edukacji patriotycznej.

Projekt „BOHATEROWIE I BOHATERKI. LUBLINIEC PAMIĘTA 1939”, dofinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”, udowadnia, że zaangażowanie młodzieży i wykorzystanie nowych technologii może skutecznie podtrzymywać pamięć historyczną w lokalnej społeczności.

Adam Strzelczyk